Prešovský večerník sa za 15 rokov vychádzania stal miestnym fenoménom

03.03.2005 Celý región

Povesť miestneho ekonomického a spoločenského fenoménu získal Prešovský večerník, ktorého prvé číslo sa objavilo na trhu pred 15 rokmi - 1. marca 1990. Vyšlo...
Povesť miestneho ekonomického a spoločenského fenoménu získal Prešovský večerník, ktorého prvé číslo sa objavilo na trhu pred 15 rokmi - 1. marca 1990. Vyšlo v náklade okolo 18 tisíc kusov, na štyroch stranách tzv. stredoeurópskeho formátu a predávali ho kolportéri na 40 miestach v Prešove za jednu korunu.

Šéfredaktor novín a jeden zo spolumajiteľov vydavateľstva Privatpress Peter Ličák pri príležitosti \"minijubilea\" konštatoval, že fenomén Prešovského večerníka je širší. Podľa neho sa vzťahuje na celú slovenskú žurnalistiku. Považuje za umenie v 100-tisícovom meste udržať noviny pätnásť rokov. Ličák konštatoval, že ide o \"malý ekonomický zázrak, že sme prežili a sme nemuseli prepustiť nikdy žiadneho redaktora kvôli tomu, že sme nemali na výplatu\". Na začiatku zamestnávali osem ľudí, posledných vyše desať rokov je to 20 ľudí.
Noviny od svojho vzniku uvádzajú v tiráži, že sú \"prvé súkromné noviny v Česko-Slovensku\". Ličák si spomína, že keď začal v Česku vychádzať Špígl, a hlásal rovnaký prívlastok, tak zavolali jeho vydavateľovi. \"Pohrozili sme, že to dáme na súd a on skutočne po krátkom období stiahol toto svoje označenie, \" dodal.
Od začiatku večerník vychádza v pondelok až v piatok. Po dvoch rokoch existencie jeho vydavatelia zmenili pod ekonomickým tlakom svoju filozofiu a začali noviny vydávať už od 9. h a nie až po 14.30. V súčasnosti noviny vychádzajú v priemere v dennom náklade osem tisíc kusov na tzv. formáte A4, na 20 stranách a za šesť korún. Obsahovo sa držia prísne miestneho princípu, využívajú len vlastné spravodajstvo z Prešova a okolia. Už ojedinelým javom v slovenskej tlači je piatkové číslo na 24 až 32 stranách, v ktorom je v priemere 400 inzerátov občanov na predaj, kúpu či výmenu tovaru.
Ličák priznal, že majitelia Prešovského večerníka dostali za 15 rokov niekoľko ponúk na predaj novín domácemu alebo zahraničnému investorovi. Niektoré boli veľmi lákavé. \"Všetkým sme zatiaľ odolali, \" doplnil. Spomenul si aj na situáciu, keď mu potenciálny kupec do očí povedal, že keď večerník kúpi, tak \"dnešné vydanie bude jeho posledným\".
Veľkým prínosom pre ekonomiku denníka je fakt, že jeho majitelia kúpili pred piatimi rokmi tlačiareň v Prešove. Optimalizovali tým celý svoj cyklus, majú vlastnú distribúciu i vlastnú výrobu. V histórii Prešovského večerníka bol najvyšším predaným nákladom 22 500 kusov, keď v ňom bola reportáž zo súťaže Miss monokiny.
(jj)
 

Vyberte región